Ładowanie

Aktualności

Artykuł z dnia 23.06.2018 r.

Czyszczenie klimatyzacji metodą ultradźwiękową

W ciągu kilku ostatnich lat przetestowaliśmy wiele rozmaitych technik dezynfekcji układu klimatyzacji. Efektem naszych prób i doświadczeń jest decyzja o wprowadzeniu do oferty czyszczenia klimatyzacji poprzez ozonowanie oraz czyszczenie metodą ultradźwiękową.
Jest to, naszym zdaniem, obecnie najskuteczniejsza, wśród metod wykorzystujących preparaty chemiczne, metoda czyszczenia układu klimatyzacji. Czyszczenie klimatyzacji metodą ultradźwiękową radzi sobie nawet z bardzo silnymi i trudnymi do usunięcia zanieczyszczeniami, wynikającymi np. z długiego okresu przerwy w użytkowaniu klimatyzacji, albo z rozkładających się resztek jedzenia jak np. mleko albo piwo.

Normalna eksploatacja samochodu związana jest z powstawaniem groźnych dla zdrowia zanieczyszczeń, jak choćby:

   •     dym tytoniowy – uporczywy, trudny do usunięcia nieprzyjemny zapach,

   •     spaliny z innych samochodów – nieprzyjemny zapach,

   •     rozlane napoje, jedzenie – nieprzyjemny zapach, rozwój bakterii,

   •     pot ludzki – roztocza, nieprzyjemny zapach,

   •     wilgoć plus zanieczyszczenia mechaniczne i organiczne obecne w powietrzu – rozwój mikroorganizmów, pleśni i grzybów – nieprzyjemny zapach zgnilizny, reakcje alergiczne, uczucie zmęczenia lub spadek koncentracji

   •     materiały, których zrobione są fotele i obicia są korzystnym środowiskiem dla rozwoju roztoczy i pleśni,

   •     zwierzęta – roztocza i zapach sierści,

   •     rozlane płyny lub smary typu benzyna, olej samochodowy,

   •     kiepskiej jakości pachnidła i poprawiacze zapachów.

Na czym polega czyszczenie klimatyzacji samochodowej metodą ultradźwiękową?

Do dezynfekcji używane jest specjalne urządzenie rozpylające skondensowany detergent (preparat użyty do dezynfekcji jest antyalergiczny, niepalny, nietoksyczny).

Urządzenie wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 Hz, które rozbijają parujący płyn dezynfekujący do postaci mgiełki o średnicy kropel około 5 mikronów. W takiej postaci detergent znacznie skuteczniej dociera w każde miejsce układu klimatyzacji, dezynfekując i czyszcząc również wnętrze samochodu. Mleczko dezynfekujące pokrywa wszystkie odkażane powierzchnie utrudniając rozwój kolejnych pasożytów.

Jakie efekty przynosi czyszczenie klimatyzacji metodą ultradźwiękową?

Czyszczenie klimatyzacji samochodowej metodą ultradźwiękową:

   •     usuwa złogi brudnego tłuszczu, kurz, pleśń i inne zabrudzenia z parownika i układu klimatyzacji,

   •     usuwa przykre i uporczywe zapachy z wnętrza auta,

   •     odkaża układ klimatyzacji i wnętrze samochodu zapobiegając alergiom,

   •     niszczy i usuwa mikroorganizmy, roztocza, grzyby i bakterie,

   •     usuwa pyłki oraz nikotynę.

Skuteczność produktu w stosunku do bakterii i grzybów zostały przebadane zgodnie z normą: NEN-EN1040; NEN-EN 1275; NEN-EN 1276; NEN-EN 1650; NEN-EN 13697 (clean zanieczyszczenie powierzchni) na następujące drobnoustroje: Pseudomonas aeruginosa (1), Escherichia coli (2); Staphlylococcus aureus (3), Enterococcus hirae (4), Candida albicans (5), Aspergillus niger (6). Stosowane środki powierzchniowo czynne są biodegradowalne zgodnie z metodą OECD 301 AF.

Po zakończeniu 40 minutowego procesu czyszczenia mamy pewność, że układ klimatyzacji , a także wnętrze samochodu są czyste i wolne od jakichkolwiek zapachów.

Czym różni się czyszczenie klimatyzacji samochodowej metodą ultradźwiękową od czyszczenia klimatyzacji preparatami w aerozolu?

Zabieg czyszczenia klimatyzacji metodą ultradźwiękową wykorzystuje nabój skondensowanego płynu dezynfekującego, którego ilość odpowiada przeciętnie 10 opakowaniom preparatu w aerozolu. Preparat jest rozbijany do postaci mgiełki, dzięki czemu wielokrotnie zwiększa się efektywność działania preparatu.Płyn krąży przynajmniej 15 min w układzie klimatyzacji i we wnętrzu samochodu, przez co dociera do wszystkich zakamarków.Można się o tym przekonać obserwując proces czyszczenia. Patrząc przez szybę do wnętrza auta widzimy, jak mleczna mgła detergentu krąży w kabinie pojazdu.


Jak kupić na raty?

Masz pytania? Zadzwoń pod numer +48 661 156 201 (kontakt w godzinach 10.00-15.00)

Korzyści

  • masz możliwość nabycia wybranych towarów/usług przed czasem niezbędnym do zgromadzenia potrzebnych środków finansowych
  • kupując upragniony towar/usługi na raty, oszczędności możesz przeznaczyć na inny cel
  • możesz kupić towar/usługę lepszej jakości lub droższy
  • oferta dedykowana dla osób prywatnych oraz Firm

Wymagane dokumenty

1. Dokument potwierdzający tożsamość:

  • dowód osobisty
  • karta pobytu z wydanym zezwoleniem na osiedlenie się lub pobyt rezydenta długoterminowego
  • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela
  • karta pobytu lub karta stałego pobytu członka rodziny obywatela

oraz

2. Zaświadczenie o źródle i wysokości dochodów

1 Dla kredytu na zakup towarów i usług, oferowanego przez Santander Consumer Bank S.A. dla propozycji 10x0%, zawartego na okres 10 miesięcy, wyliczenia dla przykładu reprezentatywnego na dzień 02.03.2018 r. są następujące: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) 0%; cena towaru 1 000,00 zł; stała stopa oprocentowania kredytu 0%; całkowita kwota kredytu 1 000,00 zł; całkowita kwota do zapłaty 1 000,00 zł; całkowity koszt kredytu 0 zł; wysokość 10 równych rat miesięcznych 100,00 zł. Niniejsza propozycja nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Decyzja o przyznaniu i warunkach kredytu z uwzględnieniem oceny aktualnej sytuacji Klienta zostanie podjęta przez Santander Consumer Bank S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Szczegóły na www.sananderconsumer.pl


Artykuł z dnia 15.03.2018 r.

Witamy,

w tym krótkim artykule chcemy przekazać Państwu informację w jaki sposób należy składować opony i koła, aby nie traciły wartości na kolejny sezon.

Jak przechowywać opony?

1. Nie należy składować opon poziomo.

2. Nie wolno wieszać opon na hakach.

3. Opony powinny być składowane w pozycji pionowej i obracane o znaczny kąt w cyklach kilkutygodniowych.  

Jak przechowywać koła ?  

1. Koła mogą być składowane poziomo, powinny być jednak przestawiane w cyklach kilkutygodniowych, aby nie dopuścić do odkształcenia opony leżącej na spodzie.

2. Opony zamontowane na obręczach powinny być przechowywane pod nominalnym ciśnieniem zalecanym przez producenta opon lub pojazdu.         

3. Opony należy przechowywać tak aby nie były ściskane, zgniatane itp.

4. Nie należy składować kół w pozycji pionowej.   

Z racji faktu, że przechowywanie opon czy kół wymaga zorganizowania dosyć dużego miejsca składowania (a nie zawsze jest to możliwe) proponujemy Państwu skorzystanie z naszej usługi - SEZONOWEGO PRZECHOWYWANIA.

W tym celu prosimy o kontakt poprzez naszą stronę www. lub bezpośredni kontakt telefoniczny +48 661 156 201


Artykuł z dnia 06.03.2018 r.

Rozmiar opony, data produkcji – jak czytać oznaczenia na oponach?

Witamy,

ten artykuł szczególnie polecamy tym z Was, którzy mają wątpliwości co do umieszczonych oznaczeń na oponach.

Największe znaczenie mają: rozmiar opony, indeks prędkości, indeks nośności, data produkcji i ewentualne oznaczenia eksploatacyjne. Dla przykładu posłużymy się informacjami ze zdjęcia:

opona 175 / 70 R 15 DOT 1709 M+S

A. Rozmiar opony (szerokość / wysokość) - 175 / 70

175 / 70 to właśnie rozmiar opony – pierwsza cyfra oznacza szerokość opony, druga jej wysokość (wyrażoną jako procent szerokości), czyli w podanym przypadku 70%. Dodajmy, że obecnie 70% to wartość profilu standardowego: wszystkie opony o profilu mniejszym niż 70% są klasyfikowane jako niskoprofilowe. Jeśli na danej oponie nie ma żadnej informacji na temat profilu, to znaczy, że ma ona profil standardowy.

B. Typ ogumienia - R

Litery R lub D to określenie typu ogumienia: radialne lub diagonalne. Każdy z nich ma nieco odmienną charakterystykę – opony radialne mają mniejszą odporność na uszkodzenia mechaniczne, ale rekompensuje to zwiększona kontrolą nad pojazdem z takim ogumieniem oraz niższe zużycie paliwa. Opony diagonalne natomiast są lepsze pod względem wytrzymałości, dobrze sprawdzają się też na słabych nawierzchniach, ale zwiększają spalanie i redukują precyzję prowadzenia pojazdu. Najczęściej opony radialne stosuje się w samochodach osobowych, a diagonalne w ciężarowych.

C. Rozmiar felgi - 15

Cyfra wskazuje rozmiar felgi mierzony w calach.

D. Indeks nośności i indeks prędkości - 91T

Oznaczenia cyfrowo-literowe indeks nośności i indeks prędkości. W przypadku kodu 91T mamy do czynienia z oponą o dopuszczalnym obciążeniu maksymalnym 615 kg i maksymalnej dopuszczalnej prędkości 190 km/h.

E. Data produkcji (tydzień / rok) 1709

Kod DOT zawiera cztery cyfry umieszczone po tych literach. Oznaczają one tydzień i rok produkcji danej opony – dla przykładu oznaczenie DOT 1709 informuje, że oponę wyprodukowano w 17 tygodniu 2009 roku.

F. Przystosowanie opony - M + S

Symbol M+S (mud + snow) i dodatkowo symbol góry z trzema szczytami z płatkiem śniegu.

To pełnoprawne „zimówki”, w których zastosowano odpowiednią mieszankę gumy i które nadają się do jazdy po śniegu. Jeśli opona ma tylko symbol M+S (mud + snow), ale nie ma „śnieżynki”, to nie jest to typowa opona zimowa, tylko guma przeznaczona do jazdy po błocie pośniegowym lub na przykład rozmiękniętych drogach gruntowych.

Oczywiście dodatkowo na oponie zawarte są informacje na temat: marki opony, nazwy bieżnika , nazwy kraju produkcji opony.


Artykuł z dnia 06.02.2018 r.

Witamy,

w tym artykule chcielibyśmy podpowiedzieć jakie informacje umieszczane są na etykietach w nowych oponach.

Lewa strona etykiety - informacja o zużyciu paliwa.

Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji (od A do G przy czym “A” jest najwyższą w skali , a “G’’ najniższą wartością) mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2.

Jaka zatem jest różnica między oponami klasy A i G?

Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. 

Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Wynika z tego ,że można zaoszczędzić  

około 80 l/rocznie co daje kwotę ok. 350 zł.

Prawa strona  etykiety - informacja o hamowaniu na mokrej nawierzchni.

Po prawej stronie etykiety znajduje się informacja o klasie przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni.

Jaka jest różnica między oponami klasy A i G?

Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi ok. 18 metrów.

Dolna strefa etykiety - zewnętrzny hałas toczenia.

Na dole etykiety przedstawiony jest poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).

Mamy nadzieję , że przekazane informacje pomogą przy wyborze odpowiednich opon.


Artykuł z dnia 28.01.2018 r.

Opony zimowe w Europie

Witamy 

ten artykuł skierowany jest głownie dla tych z Państwa, którzy korzystając ferii zimowych wybierają się za granicę.

Zanim wyruszycie w samochodową podróż po Europie! - upewnijcie się czy dysponujecie dostateczną wiedzą na  temat obowiązku posiadania opon zimowych, a my z kolei postaramy się przekazać w “pigułce” najważniejsze informacje , które z pewnością ułatwią podróżowanie jak również poprawią komfort i bezpieczeństwo.

W krajach europejskich stosowanie opon zimowych może być : obowiązkowe , nieobowiązkowe oraz zalecane w warunkach szczególnych.

Poniżej przedstawiamy poszczególne kraje w Europie i obowiązujące przepisy.

1.OBOWIĄZKOWE STOSOWANIE OPON ZIMOWYCH - kraje skandynawskie.

*SZWECJA

Sezon rozpoczyna się 1 grudnia i trwa do 31 marca. Poniższe przepisy obowiązują również samochody zarejestrowane poza granicami , które w tym okresie poruszają się po terytorium kraju.

Opony zimowe - obowiązkowe opony zimowe lub całoroczne/letnie z oznakowaniem M+S lub 3PMSF. Obowiązek obejmuje pojazdy każdego typu, również koła ciągniętej przyczepy. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm dla samochodów do 3,5 t, a nie mniejsza niż 5 mm dla samochodów powyżej 3,5 t.

Opony z kolcami - można stosować od 1 października do 15 kwietnia lub jeśli wystąpią warunki zimowe. Jeżeli zostały one zamontowane w aucie , to przyczepa przymocowana do niego musi zostać wyposażona w ten sam sposób (pojazd nie może posiadać jednocześnie opon z kolcami i bez).

Łańcuchy - kierowcy mają obowiązek wozić ze sobą łańcuchy przeciwpoślizgowe, by w razie zmiany warunków drogowych móc je szybko zamontować na kołach pojazdu.

*NORWEGIA

Sezon zimowy rozpoczyna się oficjalnie 1 listopada , a kończy w pierwszy poniedziałek po świętach Wielkiej Nocy.

Opony zimowe - przepis nakazuje dostosowanie samochodu do warunków drogowych, a także zadbanie o jego wystarczająco dobrą przyczepność. Samochody cięższe niż 3,5 tony mają obowiązek posiadania odpowiednich gum i łańcuchów. Odpowiednie ogumienie musi posiadać symbole M+S „mud and snow” (błoto i śnieg), 3PMSF (3 szczyty górskie oraz płatek śniegu). Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm dla samochodów do 3,5 t,a z kolei nie mniejsza niż 5 mm - dla samochodów powyżej 3,5 t.

Opony z kolcami - można stosować tylko w sytuacjach, jeśli wymagają tego warunki.

Łańcuchy - można używać w sezonie zimowym i poza, jeżeli warunki tego wymagają. Kierowcy poruszający się po drogach Norwegii powinni cały czas przewozić ze sobą łańcuchy na wypadek nagłej zmiany warunków.

*FINLANDIA

Ogumienie zimowe to wymóg prawny w okresie między 1 grudnia, a końcem lutego, ale jeśli zajdzie konieczność to może on zostać przedłużony do dnia 20 kwietnia

Opony zimowe - obowiązek jeżdżenia na “zimówkach” obejmuje również wszystkich turystów poruszających się po kraju samochodem. Poza sezonem używanie opon zimowych jest dozwolone tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki drogowe. Samochody ciężarowe do 3,5 t. nie są objęte obowiązkiem montażu opon zimowych. Głębokość bieżnika dla samochodów do 3,5 tony powinna wynosić 3 mm i co najmniej 1,6 mm dla pojazdów powyżej 3,5 t.

Opony z kolcami - używanie dozwolone jest od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po świętach Wielkanocnych. Jazda na oponach okolcowanych jest zgodna z prawem, jeśli zamontowane są na wszystkich 4 kołach pojazdu. Dopuszcza się stosowanie tego ogumienia poza sezonem zimowym, gdy warunki pogodowe nie ulegną poprawie.

Łańcuchy - zasada mówi , że każdy pojazd musi być wyposażony w łańcuchy śniegowe. Łańcuchów wolno używać tylko na drogach pokrytych śniegiem lub lodem (wskaźnik poziomu 4 mm na oponie zimowej).

2.OBOWIĄZKOWE STOSOWANIE OPON - kraje nadbałtyckie

*ESTONIA

Obowiązkowo każdy pojazd w okresie od 1 grudnia do 1 marca musi być wyposażony w opony zimowe (w sytuacji, gdy wymagają tego warunki pogodowe, czas ten może zostać wydłużony i obejmować przedział między październikiem, a kwietniem).

Opony zimowe - obowiązek objęci są również turyści. 

Opony z kolcami - dozwolone w okresie między 1 października, a 30 kwietnia (tylko w pojazdach o masie do 3,5 t.)

Łańcuchy - stosowane tylko na oblodzonych lub pokrytych śniegiem drogach.

*ŁOTWA

Obowiązek jazdy na oponach zimowych oficjalnie obejmuje okres od 1 grudnia do 1 marca

Opony zimowe - obowiązek objęci są wszyscy kierujący. Głębokość bieżnika opon zimowych wynosi 4 mm.

Opony z kolcami -stosowanie opon okolcowanych jest dozwolone w okresie od 1 października do 30 kwietnia dla pojazdów, których masa całkowita DMC nie przekracza 3,5 tony.

Łańcuchy - stosowane tylko na oblodzonych lub pokrytych śniegiem drogach.

*LITWA

Obowiązek jazdy na oponach zimowych w okresie między 1 listopada, a 1 kwietnia. Obowiązek dotyczy wszystkich pojazdów o masie całkowitej niższej niż 3,5 tony.

Opony zimowe - obowiązek jazdy na oponach zimowych dotyczy również turystów, za brak prawidłowego wyposażenie grozi mandat.

Opony z kolcami - możliwość stosowania w okresie między 1 listopada, a 1 kwietnia. Pojazdy poruszające się na oponach z kolcami muszą posiadać określone oznakowanie z tyłu (trójkąt równoboczny z czerwonym obramowaniem i symbolem opony kolcowanej w środku). Długość boku trójkąta powinna wynosić od 2 do 3 mm.

Łańcuchy - tylko w przypadku oblodzonych lub pokrytych śniegiem dróg.

3.OBOWIĄZKOWE STOSOWANIE OPON ZIMOWYCH - kraje UE i pozostałe

*NIEMCY

“Obowiązek sytuacyjny” posiadania opon zimowych tzn. uzależniony od warunków panujących na drogach. Nie ma określonych dat, które regulują konieczność używania modeli zimowych, ale jazda na niewłaściwym ogumieniu podlega karze - mandatowi ok. 60 euro. Z kolei stworzenie utrudnienia w ruchu dla innych pojazdów grozi mandatem w wysokości 80 euro. Spowodowanie wypadku - w takim przypadku kierowca obciążony będzie kwotą 120 euro. Oprócz łańcuchów kierowcy zobowiązani są wozić łopatę, kilof i linkę holowniczą.

Opony zimowe - jeśli warunki pogodowe tego wymagają, obowiązkiem montażu objęte są pojazdy o masie do 3,5 tony, alternatywnie dopuszczalny jest montaż modeli z oznaczeniem M+S na wszystkich kołach. W warunkach zimowych, samochody powyżej 3,5 t. DMC zobowiązane są zamontować na osiach napędowych opony M+S.

Opony z kolcami - nie są dozwolone

Łańcuchy - możliwość zastosowania, ale tylko zgodnie z oznaczeniami drogowymi (maksymalna prędkość to 50 km/h)

*AUSTRIA

Obowiązek używania opon zimowych w okresie, który rozpoczyna się 1 listopada, a kończy 15 kwietnia.

Opony zimowe - samochody o masie poniżej 3,5 tony muszą mieć zamontowane na wszystkich kołach opony zimowe, natomiast cięższe - przynajmniej na jednej osi napędzanej. Zignorowanie przepisów może skutkować zakazem dalszej jazdy oraz wysokimi mandatami.Głębokość bieżnika dla opon diagonalnych – 6 mm : dla opon radialnych – 5 mm.

Opony z kolcami - dozwolone są między 1 października, a 31 maja jedynie dla pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony (pod warunkiem, że zostały zamontowane na wszystkich kołach). Zabrania się ich używania w okresie od czerwca do września. Przyczepa ciągnięta przez pojazd z oponami okolcowanymi powinna być wyposażona w ogumienie tego samego typu. Jeśli auto ma zamontowane takie opony, powinno mieć z tyłu umieszczoną plakietkę ze stosowną informacją.

Łańcuchy - obowiązkiem każdego kierowcy w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia jest  posiadanie ilości wystarczającej na zabezpieczenie co najmniej dwóch osi napędowych. Dozwolone są tylko na drodze pokrytej śniegiem lub oblodzonej między 1 listopada, a 15 kwietnia (maksymalna prędkość 50 km/h). Obowiązkowy montaż nakazuje znak drogowy „Schneeketten vorgeschrieben".

*CZECHY

Obowiązek jazdy na oponach zimowych w okresie między 1 listopada, a 31 marca. W okresie od 1 listopada do 30 kwietnia wszystkie samochody powyżej 3,5 t poruszające się po odpowiednio oznakowanych drogach „Zimni vybava”, muszą być wyposażone w ogumienie zimowe na wszystkich osiach napędowych (w tym czasie na terenach z obowiązującym zakazem używania soli, wszystkie pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t mają nakaz posiadania opon zimowych oraz łańcuchów przeciwpoślizgowych.

Opony zimowe - na wypadek wystąpienia niesprzyjających warunków. Głębokość bieżnika nie mniejsza niż 4 mm dla samochodów do 3,5 t., minimalnie 6 mm - dla samochodów powyżej 3,5 t.

Opony z kolcami - zakaz używania opon z kolcami.

Łańcuchy - obowiązują tylko na drogach opatrzonych specjalnym oznaczeniem i powinny być zamontowane na co najmniej dwóch kołach napędowych (maksymalna prędkość wynosi 50 km/h)    

Łańcuchy - nie ma obowiązku.

*SŁOWENIA

Nakaz posiadania zamontowanych opon zimowych lub posiadania łańcuchów śnieżnych. Samochody ciężarowe muszą mieć zamontowane modele zimowe przynajmniej na jednej osi napędzającej. Rozporządzenie obowiązuje również pojazdy z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi, ale tylko podczas zimy (np. śniegu, czarnego lodu itp.).

Opony zimowe - brak właściwych opon i łańcucha karane jest grzywną (jeśli spowoduje to opóźnienie na drodze).

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - powinny być przewożone w każdym bagażniku.Maksymalna prędkość z jaką mogą poruszać się pojazdy z łańcuchami wynosi 50 km/h.    

*CHORWACJA

Na głównych drogach ogumienie zimowe obowiązuje od 15 listopada do 15 kwietnia, niezależnie od warunków pogodowych.  

Opony zimowe - pojazdy poniżej 3,5 tony mają obowiązek stosowania ogumienia zimowego lub letniego z dodatkowym wyposażeniem w postaci łańcuchów śnieżnych. Autobusy oraz auta ciężarowe mają obowiązek montażu opon zimowych lub zastosowania łańcuchów na osie napędzane. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 4 mm. 

Opony z kolcami - zabronione. 

Łańcuchy - powinny być przewożone. Samochód powinien być “ubrany” w łańcuchy w momencie, gdy na drogach leży 5 cm śniegu lub gdy nawierzchnia jest pokryta lodem. Policja również może nakazać montaż. Łopata śniegowa stanowi obowiązkowe wyposażenie dla samochodów firmowych.

*RUMUNIA

Obowiązek stosowania opon zimowych dotyczy dróg pokrytych śniegiem lub lodem między 1 listopada, a 31 marca oraz dla osi napędowej wszystkich pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Samochody poniżej tej masy muszą zostać wyposażone w łańcuchy śniegowe, które to z kolei powinny zostać zamontowane na kołach, gdy zostanie to zasygnalizowane przez specjalne znaki.

Opony zimowe - nakaz stosowania 1 listopada do 31 marca (jeśli występują warunki zimowe) Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 2 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - obowiązkowe stosowanie tylko na oznaczonych odcinkach drogi, dla aut nie przekraczających 3,5 tony. Policja ma prawo wstrzymać ruch pojazdów pow. 12 ton, gdy uzna, że wystąpiły zbyt trudne warunki drogowe.

 *SŁOWACJA

Sezon zimowy trwa od 15 listopada do 31 marca, a opony zimowe są obowiązkowym wyposażeniem samochodów w tym okresie. Samochody dostawcze do 3,5 t. muszą posiadać opony zimowe na wszystkich osiach (powyżej 3,5 t. na kołach co najmniej jednej osi).

Opony zimowe - samochody przewożące osoby i towary muszą mieć opony zimowe na co najmniej jednej osi napędowej. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - konieczność ich posiadania być w pojeździe, a używanie zgodnie ze znakami drogowymi oraz dostosowanie do panujących warunków.

*BOŚNIA i HERCEGOWINA

Obowiązek posiadania “zimówek” między 15 listopada, a 15 kwietnia, w tym też czasie wszystkie auta powyżej 3,5 t. mają obowiązek posiadać łopatę do odgarniania śniegu.  

Opony zimowe - obowiązkowe montowanie opon zimowych lub całorocznych z oznaczeniami M+S i 3PMSF. Alternatywą jest zamontowanie łańcuchów na oponach letnich, jednak wyłącznie na osi napędowej.  Głębokość bieżnika nie mniejsza niż 4 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - stanowią obowiązkowe wyposażenie, każdy pojazd musi posiadać co najmniej jedną parę na oś napędową.

*SERBIA

Obowiązek używania opon zimowych w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia na wszystkich 4 kołach, natomiast w terenach górskich dodatkowo łańcuchów.

Opony zimowe - obowiązkowe. Głębokość bieżnika nie mniejsza niż 4 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - obowiązkowe na obszarze górskim.

*TURCJA

Okres zimowy trwa od 1 grudnia do 1 kwietnia. Na terenie Turcji istnieje obowiązek stosowania opon zimowych w wybranych województwach (sprawdz przed wyjazdem). Kierowcom, którzy nie dostosują się do tego przepisu grozi kara - mandat. Po otrzymaniu mandatu kierowcy muszą dostosować, w ciągu 7 dni, wyposażenie auta do przepisów. Jeśli po drugiej kontroli samochód nadal nie będzie miał odpowiedniego wyposażenia, auto zostanie wycofane z ruchu.  

Opony zimowe - pojazdy handlowe przewożące ładunek lub pasażerów między miastami są zobowiązane do zainstalowania opon zimowych, wkrótce będzie to konieczne również dla samochodów prywatnych. Brak odpowiedniego wyposażenia grozi grzywną. Ciężarówki, ciągniki siodłowe i autobusy są zobowiązane posiadać na osiach napędowych modele oznaczone M+S i 3PMSF. Furgony, lekkie ciężarówki, przetworniki i samochody osobowe, używane do celów handlowych (Taxi, itd.), muszą mieć zamontowane opony z symbolem M+S i 3PMSF na wszystkich osiach. Głębokość bieżnika dla pojazdów użytkowych wynosi minimum 4 mm.

Opony z kolcami - zabronione. Wyjątek stanowi tylko stosowanie takiego ogumienia, gdy na drogach pojawi się gruba warstwa lodu.

Łańcuchy - zalecane, gdy droga pokryta jest śniegiem lub lodem. Podczas sezonu powinny być przewożone w każdym pojeździe.

4. STOSOWANIE OPON ZIMOWYCH W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH - kraje UE

 *FRANCJA

Zarówno od właścicieli samochodów osobowych, jak i pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony nie wymaga się, wedle przepisów prawa, montowania opon zimowych, ale każdy kierowca ma obowiązek dostosować swój pojazd do warunków panujących na drodze, a jeśli tego nie zrobi może zostać ukarany mandatem.

Opony zimowe - nakaz posiadania obowiązuje w Alpach francuskich, gdzie kierowcy powinni również przewozić łańcuchy przeciwpoślizgowe. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż  3,5 mm.

Opony z kolcami - samochody do 3,5 tony mogą ich używać od początku listopada do końca marca, o ile mają na samochodzie stosowne oznaczenie. Kierowca powinien przestrzegać maksymalnej prędkości 50 km/h (obszary mieszkalne) i 90 km/h (drogi miejskie). Nie dozwolone w pojazdach powyżej 3,5 t.

Łańcuchy - dozwolone tylko, gdy wskazane jest to przez znaki drogowe, brak skutkuje mandatem.

*HISZPANIA

Brak przepisów regulujących używanie opon zimowych.   

Opony zimowe - obowiązkowe, gdy jest to określone przez znaki drogowe. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - Stosowanie kolców wielkości 2 mm dopuszczalne jest, jeśli drogi pokryte są warstwą lodu. Przepisy nie regulują prędkości i przedziału czasowego, w którym można ich używać.

Łańcuchy - dozwolone. Obowiązkowe tylko wtedy, gdy nakazują znaki drogowe (tylko na drogach pokrytych śniegiem i lodem).    

Ważny jest jeszcze tzw. “dekret królewski” , który może regulować dodatkowo obecne przepisy.

*WŁOCHY

Brak nakazu używania ogumienia zimowego , jednak w określonych przypadkach i regionach jest taka konieczność od października do 15 kwietnia.

Opony zimowe - Regulacja prot. RU/1580 dotyczy kategorii pojazdów: M1, N1 i O1. Gdy spadnie śnieg, lokalna policja ma prawo zakazać tranzytu w określonych częściach autostrad. Na kilku odcinkach dróg stosowanie opon zimowych może być sygnalizowane przez znaki. Niektóre części kraju mogą wprowadzić własne przepisy, które nakładają obowiązek stosowania ich wraz z łańcuchami. Pojazdy wyposażone w systemy antypoślizgowe są zwolnione z obowiązku i uprawnione do poruszania z użyciem opon letnich oraz łańcuchów. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - dozwolone dla pojazdów do 3,5 t. w okresie między 15 listopada, a 15 marca, zgodnie ze znakami. Tylko na wszystkich kołach pojazdu oraz przyczep. Zaleca się zamontowanie fartuchów przeciwbłotnych. Maksymalna prędkość poruszania wynosi: 120 km/h (autostrady), 90 km/h (poza terenem zabudowanym) i 50 km/h (w obrębie miasta).

Łańcuchy - brak obowiązku. Na obszarze Val d’Aoste należy przewozić od 15 października do 15 kwietnia. W rejonach, gdzie to obowiązkowe można używać łańcuchów, albo ogumienia zimowego.

5.STOSOWANIE OPON ZIMOWYCH W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH - kraje pozostałe.

*SZWAJCARIA

Zalecane stosowanie opon zimowych w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia.

Opony zimowe - jeśli dojdzie do wypadku, a pojazd nie posiada odpowiedniego wyposażenia w warunkach zimowych, kierujący pojazdem nieprzystosowanym może zostać uznany za współwinnego. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - dozwolone wyłącznie dla pojazdów poniżej 3,5 t. podczas poruszania się po jezdniach całkowicie pokrytych śniegiem. Maksymalna prędkość jazdy na oponach z kolcami wynosi 80 km/h (teren niezabudowany) i 50 km/h (miasto).

Łańcuchy - konieczność zastosowania określają znaki. Obowiązkowe na drogach oznaczonych „Chaines a neige obligatoires”. Przewożenie w samochodzie jest wskazane, a gdy są niezbędne należy je zamontować przynajmniej na kołach napędowych.

*CZARNOGÓRA

“Zimówki” są obowiązkowe od listopada do kwietnia na wybranych drogach - określonych przez ministerstwo Policji.  

Opony zimowe - to opony oznaczone symbolem M+S. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 4,4 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - Obowiązek przewożenia (w ilości wystarczającej, by wyposażyć oś napędową). Stosowanie łańcuchów powinno się odbywać według znaków drogowych i adekwatnie do panujących warunków. Pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. mają obowiązek przewozić ze sobą również łopatę i worek z piaskiem.

5.BRAK OBOWIĄZKU STOSOWANIA OPON ZIMOWYCH - kraje skandynawskie

*DANIA

Opony zimowe - brak obowiązku posiadania. Głębokość bieżnika nie mniejsza 1,6 mm dla pojazdów do 3,5 t. oraz 1 mm dla pojazdów o większej ładowności.

Opony z kolcami - dozwolone, powinny być montowane na wszystkich kołach. Maksymalna prędkość to 80 km/h (droga krajowa) i 110 km/h (autostrada).

Łańcuchy

Pozwolenie obejmuje okres od 1 listopada do 15 kwietnia.

6.BRAK OBOWIĄZKU STOSOWANIA OPON ZIMOWYCH - kraje “wyspiarskie”

 *WIELKA BRYTANIA

Opony zimowe - najczęściej montowane przez kierowców w rejonach, w których mogą wystąpić opady śniegu i surowsze warunki. Głębokość bieżnika dla samochodów do 3,5 t -1,6 mm. , a dla pojazdów powyżej 3,5 t, Pojazdy powyżej 3,5 t. -1 mm.

Opony z kolcami - dopuszczone do użytku, jeśli nie uszkadza to nawierzchni.

Łańcuchy - dozwolone są tylko na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.

*IRLANDIA

Opony zimowe - nie ma ogólnych przepisów dotyczących stosowania, jednak specjaliści przekonują, że zwiększające się z roku na rok opady śniegu, stopniowo wymuszają konieczność wyposażenia swojego auta w tego typu ogumienie. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - dozwolone. Maksymalna prędkość jazdy to 96km/h (droga krajowa) i 112km/h (autostrada).

Łańcuchy - wyłącznie na jazdę po drogach pokrytych śniegiem oraz lodem.

7.BRAK OBOWIĄZKU STOSOWANIA OPON ZIMOWYCH - kraje UE

*PORTUGALIA

Opony zimowe - nie wydano ogólnych regulacji prawnych dotyczących ich używania.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - obowiązkowe tylko wtedy, gdy nakazują to znaki drogowe (wyłącznie w regionach wysokogórskich).  

*HOLANDIA

Opony zimowe - brak obowiązku.Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - zabronione. 

*BELGIA

Opony zimowe - zaleca się użytkowanie między 1 listopada, a 31 marca. Głębokość bieżnika wymagana na poziomie 1,6 mm.

Opony z kolcami - pojazdy do 3,5 t. mogą montować je w sezonie (dotyczy to również samochodów pomocy drogowej, jeśli zostało wydane specjalne zezwolenie). Maksymalna prędkość to 90 km/h (autostrady i drogi dwupasmowe) oraz 60 km/h (pozostałe).

Łańcuchy - brak wymogów, jednak zimą zalecane jest ich przewożenie. Dopuszczone do użytku wyłącznie na ośnieżonych lub oblodzonych drogach.

*LUKSEMBURG

Opony zimowe - obowiązkowe w przypadku wystąpienia szronu, śniegu, lodu lub gołoledzi. Nakaz ten obejmuje również zmotoryzowanych turystów, którzy zamierzają odwiedzić Luksemburg. Kierowcy samochodów  o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. powinni je mieć zamontowane na osi napędowej pojazdu. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - dozwolone od 1 listopada do 31 marca dla pojazdów poniżej 3,5 t. Mogą być stosowane tylko na ośnieżonych lub oblodzonych drogach.

Łańcuchy - nie ma obowiązku przewożenia i stosowania.

*POLSKA

Opony zimowe - brak obowiązku, są zalecane od 1 listopada do 1 kwietnia. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. 

Opony z kolcami - całkowity zakaz stosowania.

Łańcuchy - brak obowiązku przewożenia w pojezdzie łańcuchów przeciwpoślizgowych. Na obszarach górskich o konieczności zamontowania informują specjalne znaki. Dozwolone tylko na ośnieżonych lub oblodzonych drogach.

*WĘGRY

Opony zimowe - brak nakazu stosowania. Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - prawo zabrania stosowania.

Łańcuchy - dozwolone tylko, gdy droga pokryta jest warstwą śniegu lub lodu. Zaleca się, by zimą były przewożone w pojazdach. Maksymalna prędkość poruszania się to 50 km/h. Znak „Mandatory use of snow chains” oznacza, że wyłącznie pojazdy odpowiednio wyposażone będą mogły wjechać na teren Węgier. Jazda po suchych drogach z założonymi łańcuchami grozi wysokimi mandatami.

*GRECJA

Opony zimowe - brak obowiązku. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm.

Opony z kolcami - oficjalne przepisy nie regulują tej kwestii.

Łańcuchy - dozwolone tylko wtedy, gdy powierzchnia drogi pokryta jest warstwą śniegu lub lodu, co stwarza małe prawdopodobieństwo uszkodzenia jej. Wymiana opon na zimowe w niektórych rejonach może okazać się niezbędna.

*BUŁGARIA

Opony zimowe - brak obowiązku, eksperci radzą jednak dopasować ogumienie do warunków panujących na drodze. Głębokość bieżnika nie mniejsza niż niż 4 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - muszą być przewożone od 1 listopada do 31 marca. Obowiązkowe na przejściach górskich, gdy montaż nakazują znaki drogowe. Samochody nieodpowiednio wyposażone mogą zostać niedopuszczone do jazdy po niektórych trasach, albo spotkać się z odmową wjazdu.

8.BRAK OBOWIĄZKU STOSOWANIA OPON ZIMOWYCH - kraje pozostałe 

*ALBANIA

Jest to kraj, który ma jedno z najniższych ograniczeń prędkości w Europie, jednak biorąc pod uwagę stan dróg i kulturę jazdy – nie jest to bezzasadne. Infrastruktura drogowa Albanii ciągle się zmienia, jednak turyści powinni się przygotować na bardzo surowe warunki drogowe, zwłaszcza na prowincjach.

Opony zimowe - prawo nie wymaga sezonowej zmiany ogumienia. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 4 mm.

Opony z kolcami - brak restrykcji dotyczących ich używania.

Łańcuchy - nie zostały zdefiniowane w żadnym oficjalnym rozporządzeniu albo dyrektywie, lecz przy niekorzystnych warunkach pogodowych mających wpływ na określone obszary, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Transportu i Infrastruktury ma możliwość zarządzić obowiązkowy montaż.  

*MACEDONIA

Opony zimowe - nie są wymagane, ale zalecane między 15 listopada, a 15 marca. Natomiast każdy samochód bez względu na masę i rodzaj przeznaczenia powinien ze sobą wozić łopatę. 

Opony zimowe - obowiązek montowania na osi napędzającej obejmuje wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony. Głębokość bieżnika to co najmniej 5 mm.

Opony z kolcami - zabronione.

Łańcuchy - pojazdy poruszające się po drogach na letnich oponach, muszą je przewozić.    


Artykuł z dnia 21.01.2018 r.

Klasy opon

Podobnie jak w przypadku wielu produktów, również opony możemy podzielić na różne klasy pod względem jakości i ceny. W ten sposób rynek opon do samochodów osobowych dzielimy na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Czym różnią się opony z tych trzech klas? Jaka klasa opon będzie najlepiej dostosowana do twojego auta i twojego stylu jazdy? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć.

Generalnie opony dzielimy na klasy, które odpowiadają podziałowi pod względem jakości i ceny. Mówiąc o jakości mamy tutaj na myśli zaawansowanie technologiczne, jakość wykonania, zastosowaną mieszankę gumy czy wzór bieżnika.

Wyróżniamy trzy zasadnicze klasy opon: ekonomiczną, średnią oraz premium.

 W przypadku opon istnieje bardzo duża zależność między ceną, a ich jakością. Opony z klasy ekonomicznej nigdy nie będą miały takich osiągów jak opony klasy Premium. Trzeba liczyć się z tym, że tanie opony nigdy nie będą spisywać się tak dobrze jak opony klasy Premium.

Opony klasy ekonomicznej przeznaczone są dla osób, które jeżdżą mało, najczęściej po mieście z bardzo spokojnym stylem jazdy. Ta klasa opon przeznaczona jest do samochodów klasy niskiej i średniej, o niskich mocach. Opony te produkowane są według starych, sprawdzonych technologii i nie ma co liczyć tutaj na nowe typy bieżników, nie mniej jednak ich atutem jest cena.

Marki opon klasy ekonomicznej:

   •      Barum

   •      Dębica

   •      Kormoran

Opony klasy średniej przeznaczone są dla kierowców, którzy czerpią przyjemność z jazdy, a od opon oczekują czegoś więcej niż przeciętni kierowcy. Przeznaczone są do wszystkich rodzajów samochodów, począwszy od aut o małych pojemnościach silnika, przez samochody klasy średniej, a na samochodach klasy najwyższej kończąc. Sprawdzają się zarówno w mieście jak i na trasach. To opony, w których stosunek ceny do jakości jest najlepszy. Są bardzo popularne i przez to są najbardziej rozwijaną klasą opon. Zakup takich opona sprawia, że otrzymujemy przyzwoitą jakość produktów za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Marki opon klasy średniej:

   •      BFGoodrich

   •      Firestone

   •      Fulda

   •      Hankook

   •      Kumho

Opony klasy wyższej (premium) przeznaczone są dla najbardziej wymagających kierowców, lubiących dynamiczną i agresywną jazdę, jeżdżących dużo zarówno w mieście jak i na trasach. Przeznaczone są dla samochodów klasy średniej i wyższej, pojazdów sportowych oraz aut o dużych mocach silnika. Dzięki najnowocześniejszym mieszankom gumy oraz innowacyjnym bieżnikom opony świetnie radzą sobie w każdej sytuacji, zapewniają maksimum bezpieczeństwa nawet w ekstremalnych sytuacjach. Opony z klasy wyższej są stosunkowo drogie, ale zapewniają wykorzystanie osiągów auta przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa.

Marki opon klasy premium:

   •      Bridgestone

   •      Continental

   •      Dunlop

   •      Goodyear

   •      Michelin

   •      Nokian

   •      Pirelli

Warto zauważyć, że obecnie większość marek budżetowych i segmentu średniego włączona jest w struktury największych koncernów. Z tego względu nawet najtańsze opony mają atesty, gwarancję i są bezpieczne w eksploatacji.

Continetal:

   •      Uniroyal

   •      Barum

Bridgestone:

   •      Firestone

Michelin:

   •      Kleber

   •      BF Goodrich

Goodyear:

   •      Dębica

   •      Fulda

 

 

 

 

1 Dla kredytu na zakup towarów i usług, oferowanego przez Santander Consumer Bank S.A. dla propozycji 10x0%, zawartego na okres 10 miesięcy, wyliczenia dla przykładu reprezentatywnego na dzień 02.03.2018 r. są następujące: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) 0%; cena towaru 1 000,00 zł; stała stopa oprocentowania kredytu 0%; całkowita kwota kredytu 1 000,00 zł; całkowita kwota do zapłaty 1 000,00 zł; całkowity koszt kredytu 0 zł; wysokość 10 równych rat miesięcznych 100,00 zł. Niniejsza propozycja nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Decyzja o przyznaniu i warunkach kredytu z uwzględnieniem oceny aktualnej sytuacji Klienta zostanie podjęta przez Santander Consumer Bank S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Szczegóły na www.santanderconsumer.pl